پوران درخشنده هرکاری بکند نمی تواند پیتر فالک باشد !

1503296_10152111200397246_1830702849_n

Ali Yosofi : فیلم » هیس دختر ها فریاد نمی زنند » را بالاخره دیدم . فیلم پوران درخشنده را . یکی از پرفروشترین و جنجالی ترین فیلم های سالهای گذشته را . فیلمی است که می خواهد » تابو شکنی » بکند در باره کودک آزاری جنسی . فیلمی که با نقدهای مثبت فراوان داخلی و خارجی روبرو شده است . درخشنده خودش می گوید که یکی از رسالت هایش در تمام دوره فعالیت های سینمائی اش ، یکی هم این بوده که سرانجام شرایط برای پرداختن به مسائل کودکان و تابوشکنی در باره » کودک آزاری » در فیلم هایش مهیا شود . » هیس ! دخترها فریاد نمی زنند » به احتمال زیاد همان شرایط فراهم شده برای درخشنده بوده است . فیلم قتلی را به تصویر می کشد که توسط دختری در شب عروسی اش انجام گرفته . صحنه های اولیه فیلم دختر » قاتلی » را نشان می دهد که پس از کشتن مقتولش، با سر و صورتی خونین در مراسم عروسی خودش ظاهر می شود . ادامه فیلم همراه است با شکافتن انگیزه های قتل . انگیزه ها در نماهای » رجوع به گذشته » به تصویر کشیده می شود . 

درخشنده خودش گفته که برای ساخت آخرین فیلمش با صدها قربانی » کودک آزاری » و خانواده هایشان گفتگو کرده . اینها خوب است . فراتر از اینها ، این هم خوب است که او » تابوشکنی » کرده . مسئله ام فقط اینست که در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی فیلم هائی ساخته می شوند و اتفاقا » گل » هم می کنند که نقش » بده » فیلم ها را کارگران و زحتمکشان بازی می کنند .
سوال من از درخشنده اینست که آیا این صدها قربانی کودک آزاری ، همه شان توسط آن کارگر ها و «شاگرد پادو » های خیاط خانه مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند ؟ یعنی آیا همه آن طبقه مرفه و بی درد جامعه از این چنین «بیماری مزمنی » مبرا بوده و هستند ؟
سوال دقیقا همینجاست . فیلم داریم تا فیلم .
ستوان کلمبویِ پیتر فالک را داریم ، » هیس ! دخترها فریاد نمی زنند » را هم داریم . در اولی همه مجرمین و قاتلین را طبقات مرفه تشکیل می دهند . در هیچ یک از قسمت های این سریال نادر نمی بینیم که کلمبو به سراغ متهم کردن و زووم شدن بروی طبقات محروم جامعه برود . البته اینها به این دلیل نیست که از سوی این قشر هیچ جرم و جنایتی صورت نمی گیرد ، مسئله تنها برسر اینست که یک فیلمساز متعهد ، با نگاه طبقاتی وارد دغدغه های فیلمسازی اش می شود . پوران درخشنده ، پیترفالک و عوامل سازنده سریال » ستوان کلمبو » نیست و نمی تواند هم باشد .
پوران درخشنده ها هر چه و هر که باشند ، نگاه مثبت شان به » بالائی ها » را نمی توانند فراموش کنند .

پوران درخشنده فیلمی بشدت محافظه کارانه ساخته است . تلنگری که او به یک معضل اجتماعی جامعه ما ، یعنی کودک آزاری ، زده ، آگاهانه و یا ناآگاهانه حاوی دادن هزینه ای گزاف به حکومت اسلامی بوده است . درخشنده برای این تلگنر زدن و برای گرفتن مجوز فیلم تا آنجا که توانسته چهره انسانی از کارگزاران قوه قضائیه ساخته است . از بازپرس ، مامورین اعدام ، مامورین محافظ » قاتل » گرفته تا شکنجه گر ی که » متهم ِ» به کودک آزاری را شکنجه می کند ، نقش » خوبه » فیلم را بازی می کنند . نقش » بده » فیلم را کارگران و لگدمال شدگان جامعه بازی می کنند که بدون یک محاکمه عادلانه و علنی و بدون وکیل اعدام می شوند . موهبتی که » قاتل ِ آن » سرایدار ، از آن برخوردار هست. به نظرم درخشنده بشدت محافظه کار است . معلوم است که او ، تهمینه میلانی با فیلم هائی تاثیر گذار همچون » نیمه پنهان » و » واکنش پنجم » نیست و نمی تواند باشد . تلگنر زدن به یک معضل اجتماعی مهم ، یعنی کودک آزاری ، بگذریم از کودک آزاری توسط ملاها ، بدون تلنگر زدن به خود مقوله » اعدام » و قانون ارتجاعی » قصاص » ، نتیجه اش تنها فیلم ساختن برای » گیشه » است و لاغیر . با درود فراوان

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: