استنشاق هوای آلوده با طعم بنزين استاندارد

استنشاق هوای آلوده با طعم بنزين استاندارد

استنشاق هوای آلوده با طعم بنزين استاندارد

مهر: بسياری از کارشناسان و مسئولان ارگان های مختلف علت اصلی آلودگی هوا را کيفيت نامناسب بنزين عنوان مي‌کنند اما معاون وزير نفت با رد هرگونه آلودگی بنزين توليد شده در مجتمع‌های پتروشيمی مطرح کردن بنزين آلوده به عنوان عامل آلودگی هوای تهران را نادرست می پندارد.به گزارش خبرنگار مهر، برخی کارشناسان معتقدند در ساليان اخير با گازکشی سراسری نقش گرمايش خانگی در آلودگی هوای تهران خيلی کم شده است. همچنين شمار قابل توجهی از صنايع آلاينده موجود در حريم شهر هم يا به نقاط دورتر منتقل شده اند يا از سوخت های پاک تری استفاده می کنند.اما شهروندان همچنان از وسايل نقليه آلاينده و پرمصرف استفاده می کنند و اين عامل تغيير چندانی نکرده است.

از سوی ديگر تهران هميشه در نيمه دوم سال همزمان با سرد شدن هوا با پديده وارونگی هوا و در نتيجه افزايش آلاينده ها مواجه است اما به نظر می رسد در ماههای اخير يکی از مولفه های آلايندگی آنقدر تغيير کرده که شهر را با شرايط کاملاجديدی روبه رو کرده است.

به همين خاطر بايد سراغ يک مولفه که قبلاثابت انگاشته می شد و ظاهرا به تازگی با تغييراتی روبه رو شده يعنی کيفيت سوخت را گرفت .

شايد دولت تصميم گرفته در ارتباط با سلامت شهروندان سختگيرانه تر تصميم بگيرد شايد هم اخيراً کيفيت سوخت به حدی افت کرده که ديگر نمی شود با پنهان کاری با جان و سلامت مردم بازی کرد البته اين موضوع از فحوای اظهار نظر ها مسئولان ارگان های مختلف در روز های آلاينده با وجود تمام تناقضاتی که در آنها وجود دارد قابل درک است.

عدد اکتان بنزين های داخلی 12 واحد کمتر از استاندارد جهانی

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران در آخرين اظهار نظر خود در رابطه با کيفيت بنزين می گويد: بنزين‌های توليد داخل، از سوی شرکت کنترل کيفيت هوا، برای بررسی به يک مرکز پژوهش‌ها مستقر در آلمان فرستاده شد. نکته نخستی که در اين بررسي‌ها مورد توجه قرار گرفت عدد اکتان بنزين‌های توليدی بود. اين آناليز نشان داد که عدد اکتان بنزين‌های معمولی و سوپر ساخت داخل به ترتيب ۸۳ و ۹۵ است. اين عدد در استاندارد جهانی حداقل ۹۵ است. هرچه عدد اکتان يک سوخت بيشتر باشد آن سوخت در مقابل پديده احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم‌تر است.

يوسف رشيدی اضافه می کند: نکته دوم در اين بررسی ميزان ترکيبات آروماتيک موجود در بنزين است. اين ترکيبات که شامل بنزن، تولوئن و زايلين است، همان مواد سرطان‌زای موجود در بنزين محسوب مي‌شود که بسيار خطرناکند. براساس استاندارد يورو ۴ ميزان آن‌ها در بنزين بايد زير يک‌درصد باشد که بر مبنای آزمايش‌های ما در بنزين‌های توليد داخل بين دو تا سه‌درصد است.

ميزان گوگرد موجود در بنزين داخلی 6/3 برابر حد مجاز

عضو هيأت علمی دانشگاه صنعتی شريف نيز ميزان گوگرد موجود در سوخت بنزين را حدود 180 پی پی ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئيل 8 هزار پی پی ام عنوان کرده است، اين در حاليست که استاندارد سوخت پاک 50 پی پی ام و استاندارد سوخت بسيار پاک 15 پی پی ام است.

سيد وحيد حسينی در ادامه می گويد: همچنين مشخص شده که ميزان بنزن در سوخت کشور 2 درصد است ، در حاليکه براساس استاندارد بايد 1 درصد باشد.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست نيز يکی از مهمترين عوامل توليد ريزگردها را در کلانشهر ها استفاده از سوخت مازوت در پايشگاهها معرفی می کند: در حال حاضر نيروگاههای اطراف شهر تهران را موظف کرده ايم تا از سوخت گاز به جای مازوت استفاده کنند که متاسفانه فقط نيروگاه شهيد منتظر قائم به تدريج سوخت گاز را جايگزين سوخت مازوت کرده است و نيروگاه های ديگر به دليل اينکه مخزن سوخت مناسبی ندارند تاکنون در اين زمينه اقدامی نکرده اند .

علی محمد شاعری به تعهدات وزارت نفت مبنی بر جايگزينی گاز طبيعی(CNG) به جای سوخت مازوت اشاره می کند: در حال حاضر کارخانجاتی که از مازوت استفاده می کنند در ذخيره گاههای خود گاز طبيعی دارند اما از آن استفاده نمی کنند که اين برخلاف تعهدات وزارت نفت است و چنانچه اين رويه ادامه داشته باشد سازمان محيط زيست از طريق مراکز قضايی پيگير پلمپ اين واحدها خواهد شد.

5 برابر حد مجاز ميزان بنزن موجود در بنزين داخلی

او ميزان بنزن موجود در بنزين را بالاتر از مقاديری که شرکت کنترل کيفيت هوا اعلام کرده بود عنوان می کند: اين ميزان پنج برابر حد مجاز يعنی حدود پنج درصد است در حالی که بايد به يک درصد کاهش يابد که فقط با توليد بنزين يورو 4 و 5 امکان پذير است .

بنزين عامل آلودگی هوا نيست

اما از سوی ديگر معاون وزير نفت با رد توليد بنزين آلوده و آلاينده در پتروشيمي‌ ها از آغاز عرضه و توزيع بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 در برخی از کلانشهرهای کشور خبر می دهد و می گويد : عامل آلودگی هوای تهران بنزين آلوده نيست.

عليرضا ضيغمی با رد هرگونه آلودگی بنزين توليد شده در مجتمع‌های پتروشيمی اضافه می کند: هم اکنون به‌طور روزانه و مستمر کيفيت بنزين عرضه شده در جايگاه‌های سوخت مورد پايش و بررسی قرار می گيرد، و نتايج تمامی آزمايش‌های انجام گرفته نشان می دهد که تفاوتی بين استاندارد بنزين توليد شده در پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌های نفت وجود ندارد.

او تأکيد می کند: در شرايط فعلی ميزان درصد حجمی آروماتيک‌ها و يا ترکيبات حلقوی موجود در بنزين‌ توليد شده در مجتمع های پتروشيمی مشابه با بنزين توليدی پالايشگاه های نفت کشور است و بر اين اساس نمی توان عامل آلودگی هوای تهران و ساير کلانشهرها را توزيع و عرضه بنزين آلوده عنوان کرد.

در اين ميان يک متخصص اقليم شناس می گويد: در شرايط موجود بسياری از شهروندان بهتر است شهر را ترک کنند. بهتر است برای کاهش توليد آلودگی در شرايط وارونگی دما در روزهای غيرتعطيل هم ساعت آغاز کار مدارس و ادارات به بعد از ۹ صبح موکول شود. مردم بايد بدانند استنشاق هوای همراه با ترکيبات بنزن و گوگرد چه فرقی با تنفس دی اکسيد کربن دارد.
به اعتقاد ناصرکرمي، شرايط فعلی آلودگی هوا يک وضعيت تازه است. تازه و متفاوت. متفاوت و زيانبارتر. زيان هايی فراگيرتر و پايدارتر.

Advertisements
نوشته شده در خبر. Leave a Comment »

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: