سال گذشته ۳ هزار کودک در تصادف کشته شدند

ايلنا: کارگاه آموزشی «کودک و ترافيک» که به موضوع آسيب‌شناسی ايمنی و سلامتی کودکان در جريان ترافيک شهر و رفت آمدهای شهری اختصاص داشت، به محلی برای ارائه آمارهای تکان دهنده و اطلاعات چالش برانگيز در خصوص وضعيت سلامتی و ايمنی کودکان توسط دو تن از مسئولان شهری که با کودکان سر و کار دارند، تبديل شد.

خودروسازان خط توليد خودروی سرويس مدارس راه‌اندازی کنند
معاون اجرايی سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران در اين کارگاه گفت: حتی يک سرويس مدرسه استاندارد در کشور نداريم و از روی ناچاری مجبوريم دانش‌آموزان را به سرويس‌های موجود بسپاريم و بين دو گزينه بد و بد‌تر، يکی را انتخاب کنيم.

به گزارش ايلنا، وحيد نوروزی افزود: علت اين موضوع‌ کم-کاری خودروسازان داخلی است که بايد خط توليد خودروهای سرويس مدارس را راه‌اندازی کنند و اينکه سال گذشته حتی يک دانش‌آموز استفاده کننده از سرويس‌های مجاز مدارس کشته يا مصدوم نشده‌ دليل نمي‌شود خودروسازان دست روی دست بگذارند.

وی با اشاره به اينکه کودکان زير ۹ سال به هيچ عنوان اجازه ندارند بر روی صندلی جلوی خودرو بنشينند، اظهار کرد: راننده و سرنشين جلو آسيب‌پذير‌ترين سرنشينان خودرو هستند و اين در حالی است که اگر خودرو مجهز به کيسه هوا (ايربگ) هم باشد، کودکی که بر روی صندلی جلوی خودرو نشسته چنان‌چه بر اثر تصادف کشته نشود، احتمالاً در اثر خفگی جان خود را از دست مي‌دهد.

سرطان بين فرزند وزير و وکيل و کارگر و کارمند فرق نمي‌گذارد
نوروزی با بيان اينکه به طور متوسط کمربند ايمنی نيمی از خودروهای داخلی معيوب است، تصريح کرد: تَرَک بر داشتن شيشه خودرو باعث مي‌شود شيشه از حالت خميری شکل خود خارج شده و هنگام تصادف تبديل به هزاران ترکش خرده شيشه گرديده و با برخورد به سر و صورت سرنشينان جلوی خودرو، به کشته شدن يا از دست دادن بينايی آن‌ها مي‌انجامد.

وی با تاکيد بر اينکه سال گذشته ۳ هزار کودک و نوجوان در تصادفات رانندگی کشورمان جان خود را از دست دادند، اضافه کرد: اين در حالی است که در چنين شرايطی با يک تصميم اشتباه سن معاينه فنی به ۵ سال کاهش يافته در صورتی که حتی اگر يک کودک جان خود را بر اثر نقص فنی خودرو از دست دهد، گناه کسانی که اين مصوبه را به تصويب رساندند قابل بخشش نيست.

نوروزی با اشاره به اينکه کودکان بر اثر آلودگی هوا در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند، اعلام کرد: هنگامي‌ که سرطان به سراغ کودکان مي‌آيد، بين پسر وزير و وکيل و دختر کارگر و کارمند و فرزند خانواده‌ پر در‌آمد و خانواده کم درآمد، هيچ گونه فرقی نمي‌گذارد و ممکن است هر کودکی به اين عارضه مبتلا شود.

هنگام آلودگی هوا کودکان را به پارک و سينما مي‌بريم

وی با بيان اينکه بزرگ‌تر‌ها بايد کاری کنند تا کودکان از دنيای شاد کودکی خود حداکثر بهره و لذت را ببرند، گفت: خانواده‌هايی که محل سکونت آن‌ها اطراف ترمينال‌ها، پايانه‌ها و پارک‌سوار‌های درون شهری و برون شهری قرار دارد، نسبت به خانواد‌ه‌هايی که محل سکونت آن‌ها از اين گونه مکان‌ها دور است، به طور متوسط ۴ برابر بيشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند.

نوروزی با تاکيد بر اينکه هنگام شرايط هشدار، اضطرار و بحران آلودگی هوا کودکان را نبايد به هيچ عنوان از خانه خارج کنيم، افزود: اين در حالی است که پدر و مادر‌ها در چنين شرايطی و هنگام اعلام تعطيلی مدارس بر اثر آلودگی هوا، دست فرزندان خود را گرفته و به همراه آن‌ها برای خريد و تفريح بيرون رفته و کودکان خود را به مراکز خريد و پارک و سينما مي‌-برند.

مشاور زيست محيطی معاون شهردار تهران خطاب به برخی مسئولان، خاطرنشان کرد: مسئولانی که ادعا مي‌کنند آلودگی هوا در حد استاندارد بوده و هوای تهران پاک است زياد ذوق نکنند، چون با نزديک شدن به نيمه پاييز شرايط هشدار و اضطرار آلودگی هوا به زودی فرا مي‌رسد و خودشان مجبور خواهند شد نسبت به تعطيلی شهری که ادعای پاکی هوای آن را دارند، اقدام کنند.

افزايش سکته قلبی در تهران از آثار آلودگی هواست
مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران به عنوان ديگر سخنران اين کارگاه، گفت: ذرات معلق سطح اکسيژن‌گيری ريه را کاهش و ميزان غلظت خون را افزايش مي‌دهند و در اين ميان ماسک‌هايی که استفاده از آن‌ها به منظور جلوگيری از ورود ذرات معلق به دهان و بينی متداول است، بر خلاف تصور عمومی به هيچ عنوان جلوی ورود اين ذرات به سيستم تنفسی را نمي‌گيرد.

يوسف رشيدی با اشاره به اينکه استاندار روزانه ذرات معلق ۱۵۰ ميکروگرم بر متر مکعب است اما استاندار سالانه آن ۶۰ ميکروگرم بر متر مکعب است، افزود: بر اساس استاندارد سالانه آلودگی هوا، حتی يک روز پاک هم در هوای تهران وجود ندارد.

وی افزايش سکته‌های قلبی در تهران را از آثار و عوارض آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: در بحث آلودگی هوا بعضی آلايند‌ها با چشم ديده نمي‌شوند اما ناقض جدی سلامت افراد و بهداشت جامعه هستند که به عنوان نمونه مي‌توان کوتاهی در کنترل بخارات بنزين در انواع خودرو‌ها و موتور‌ها را نام برد که وقتی در آن‌ها مي‌نشينيم يا از کنارشان رد مي‌شويم، بوی بنزين از آن‌ها مي‌آيد.

با کودکان به پمپ بنزين نرويد
رشيدی با بيان اينکه بوی بنزين پس از زدن بنزين يا هنگام عبور از کنار جايگاه‌های سوخت تشديد مي‌شود، تصريح کرد: پدر و مادر‌ها بايد کودکان را از تردد در مکان‌های پر ترافيک و معابر‌ی که دارای ترافيک سنگين است، دور نگاه داشته و به ويژه هنگامی که فرزندان آن‌ها در خودرو حضور دارند، به طور جدی از رفتن به جايگاه‌های سوخت و زدن بنزين خودداری کنند.

وی با تاکيد بر اينکه در چند سال اخير سطح توقع مردم در بحث آلودگی هوا بالا رفته، اضافه کرد: تا چند سال پيش، نه تنها مردم بلکه مسئولان هم آلودگی هوا را چندان جدی نمي‌گرفتند در صورتی که در حال حاضر دست‌يآبی به هوای پاک به يک مطالبه عمومی تبديل شده و اين موضوع نشان دهنده آن است که توانسته‌ايم انتظارات مردم در مبحث آلودگی هوا را بالا ببريم.

رشيدی با اشاره به اينکه در شرايطی که سازمان بهداشت جهانی استاندارهای آلودگی هوا را سال به سال بالا‌تر برده و استانداردهای سخت گيرانه‌تری در خصوص آلودگی هوا اعمال مي‌کند، اعلام کرد: اين در شرايطی است که ما در کشورمان برای اثبات برخی بديهيات و برای نمونه برای اينکه ثابت کنيم هوای شهر تهران برای تنفس شهروندان مناسب نيست، بايد بجنگيم.

تلمباری از قوانين اجرا نشده داريم
وی با بيان اينکه تلمباری از قوانين اجرا نشده در زمينه آلودگی هوا داريم که در دوره هيچ دولتي، چه دولت‌ آقای هاشمی رفسنجاني، چه دولت آقای خاتمی و چه دولت آقای احمدي‌نژاد، اجرايی نشده‌اند، گفت: مردم تهران مجبور به تحمل آلودگی هوا هستند و در شرايط موجود چاره‌ای جز تحمل اين آلودگی ندارند.

رشيدی با انتقاد از ارائه انواع طرح‌های عجيب و غريب و طرح بحث‌های غير کار‌شناسی در زمينه آلودگی هوا، افزود: مطرح کردن موضوعاتی همچون کاهش آلودگی هوا از طريق آب‌پاشی شهر با هواپيماها‌ی سم‌پاش، مه‌پاشی شهر با دستگاه‌های چند کاره و بارور کردن ابر‌ها، بيش از آن‌ که از پشتوانه کار‌شناسی برخوردار باشد به جوک شباهت دارد.

مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هوا در پايان سخنان خود، خودروسازان را مورد انتقاد جدی قرار داد و خاطرنشان کرد: مي‌-توان گفت شرکت‌های خودروساز هيچ تعهد اجتماعی نسبت به جامعه ندارند و مسئوليت اخلاقی آن‌ها به حمايت از چند راس آهو محدود شده که بهتر است خودروسازان به جای حمايت از آهو‌ها که شبيه يک پُز و ژست رسانه‌ای است، از کودکان حمايت کنند.

تهران به شهری خشمگين و عصبانی تبديل شده است
آخرين سخنران اين کارگاه يک مدرس علوم ارتباطات دانشگاه بود که گفت: پدر و مادر‌ها الگوهای فرزندان خود هستند و هر گونه تخلف و بي‌ قانونی آن‌ها در رانندگی باعث اين مي‌شود که کودکان امروز در آينده به رانندگانی خلاف‌کار و قانون‌شکن تبديل شوند.

سيد غلام‌رضا کاظي‌دينان در پايان خاطرنشان کرد: نوع و نحوه رانندگی برخی رانندگان باعث سر در گمی ساير رانندگان و ايجاد ترافيک سنگين مي‌شود و همين رفتارهای نادرست است که شهر تهران را به شهری خشمگين و عصبانی تبديل کرده است.

کارگاه آموزشی «کودک و ترافيک» از سوی معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران و در حاشيه «سومين جشنواره غنچه‌های شهر» که تا روز ‌شنبه ۲۲ مهر در محل برج ميلاد تهران داير است، برگزارشد.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: